❀◕ ‿ ◕❀ Selamat Datang Ke Nutrisi Sihat & Cantik ❤ Saya Catherine ❤ Shaklee Independent Distributor ID:944001 ❤ Jika anda inginkan konsultansi berkenaan masalah kesihatan anda, sila hubungi saya ❤ Nak tanya apa2 pun boleh. Saya akan membantu anda sebaiknya ❀◕ ‿ ◕❀

Saturday 7 February 2015

Set Kencing Manis Untuk Ibu Hamil

Haah.. Mesti korang risau kan siapa-siapa yang kena kencing manis semasa hamil.. Saya sendiri pun kena.. First time mengandung, kena pula kencing manis ni.. Padahal dalam family tak pun yang ada kencing manis.. Mesti hairan kan..

Ok, nak jadikan cerita, sehari sebelum buat test air gula tu doktor ada suruh puasa dari jam10 mlm sampai esok pagi.. Memang ada puasa lah kunun.. Tapi 2 hari sebelum tu, ada kah patut saya bantai satu sisir pisang dan minum susu annum 2-3 gelas sehari.. Hahaha.. Lucu kan.. Tapi sebenarnya tak pasti pun 2 benda ni yang jadi penyebab.. Tapi lepas jumpa doktor dan hasil pencarian kat google, annum ni memang tak digalakkan bagi mereka yang ada kencing manis.. Huhuhu.. Kalau nak minum pun, kadang-kadang ja kan.. Kawan cakap kat saya lah.. Pastu pasal pisang pula, cukup lah sebiji sehari.. Sebab pisang pun dalam kategori makanan yang tinggi Glisemik Indeks yang mana perlu dielakkan ok.. hehe..

Sini saya senaraikan contoh-contoh makanan yang patut dielakkan oleh ibu hamil yang ada kencing manis ni..  


Contoh Makanan yang Tinggi Glisemik Indeks (Elakkan daripada makan banyak atau jangan makan langsung!!) 
- Roti putih
- Emping jagung
- Ubi kentang
- Ubi kayu
- Roti mil penuh
- Nasi putih
- Bertih jagung
- Labu
- Lobak merah
- Kurma
- Tembikai
- Pisang
- Glukosa
- Maltosa
- Teh tarik

Contoh Makanan yang Rendah Glisemik Indeks (Boleh makan sikit-sikit)
- Beras Basmathi
- Pita
- Tosei
- Jagung
- Ubi keledek
- Idli
- Capati
- Nenas
- Betik
- Kiwi
- Ais Krim
- Sukrosa
- Madu

Contoh Makanan Rendah Glisemik Indeks (Makanlah banyak-banyak!! ;) )
- Beras perang
- Oatmeal
- Ubi keladi
- Spaghetti
- Macaroni
- Laddu
- Sushi
- Sayuran hijau
- Oren
- Pear
- Mangga
- Epal
- Prunes
- kacang kuda
- Kacang panggang
- Kacang soya
- Kacang hitam
- Kacang hijau
- Lentil
- Kidney beans
- Susu
- Laktosa
- Fruktosa
- Jus Oren

Info ni saya ambil blog orang lain juga.. Saya pun ikut sikit-sikit ja.. Kalau rasa makanan tu jenis yang manis memang tak ambi dah.. Tapi kadang-kadang termakan juga sebab husband selalu makan yang manis depan-depan, so makan juga tapi sikit lah.. Hehehe..  Awal bulan lalu saya ada buat BSP, syukur keputusan pun cantik.. Hujung bulan ni lagi kena cek balik.. Hopefully ok sebab tak diet betul.. Sebab gastrik datang.. Huhuhu..

Sekarang ni saya ambil Set Kencing Manis Shaklee utk ibu hamil..
Antaranya:
1. ESP - kandungan Glisemik Indeks yang rendah boleh menggantikan karbohidrat dalam diet seharian dan akan memecahkan makanan lebih perlahan dan mengawal peningkatan kadar gula di dalam darah. Protein soya adalah antara karbohidrat yang baik untuk menghidap kencing manis ketika hamil.

2. B-Complex - Untuk metabolisme gula dan pembebasan tenaga kepada sel badan. Menukarkan glukosa berlebihan di dalam darah kepada tenaga.

3. Vita-lea -  Kandungan zinc dalam vitalea berfungsi menurunkan paras glukosa dalam darah dan bantu pembentukan insulin yang baru. Mengandungi Chromium untuk mengekalkan tahap normal glukosa dalam darah dengan meningkatkan penggunaan insulin oleh badan.

4. Ostematrix - Kekurangan magnesium semasa hamil adalah salah satu punca terkena kencing manis. Sumber kalsium, magnesium dan vitamin D yang dapat mengaktifkan pankreas untuk mengatasi masalah kencing manis. Magnesium meningkatkan kadar rembesan insulin dan mengurangkan rintangan insulin.

5. Vitamin C - Memperbaiki kadar toleransi glukosa di dalam darah serta kadar vitamin C yang tinggi dalam salur darah akan merendahkan kadar sorbitol yang merupakan sejenis glukosa berbahaya jika terkumpul banyak.

***********************************************

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:

Catherine | ID: 944001 | SMS/WhatsApp : 016-8425632
PM :
www.facebook.com/messages/NutrisiSihatCantik
Email: mynutrisisihatcantik@gmail.com

OR

Add friend di FB saya: Kate-Ryn Siena Peter Ginting

" Ingin menjana pendapatan 3-4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya. Hanya buat bisnes secara online, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke Exclusive Billionaire Group di Facebook "

No comments:

Post a Comment