❀◕ ‿ ◕❀ Selamat Datang Ke Nutrisi Sihat & Cantik ❤ Saya Catherine ❤ Shaklee Independent Distributor ID:944001 ❤ Jika anda inginkan konsultansi berkenaan masalah kesihatan anda, sila hubungi saya ❤ Nak tanya apa2 pun boleh. Saya akan membantu anda sebaiknya ❀◕ ‿ ◕❀

Sunday 25 May 2014

Tips Atasi Kekuningan Atau Juandis Pada Bayi Baru Lahir

Apa itu juandis?
 
Juandis adalah warna kekuningan pada kulit bayi. Kekuningan ini terjadi disebabkan kadar bilirubin dalam darah meningkat. Biasanya juandis berlaku dalam masa sebulan selepas bayi dilahirkan.

Terdapat beberapa jenis juandis pada bayi dan tidak berbahaya. Juandis bermula selepas 48 jam dan akan beransur hilang pada akhir minggu pertama kelahiran. Juandis jenis ini terjadi disebabkan oleh pemecahan sel-sel darah merah dan keadaan organ hati yang belum cukup matang.

Jaundis jenis Fisiologi dan Patologi bermula dalam masa dua hari selepas lahir. Ini disebabkan oleh pemecahan sel-sel darah merah yang berlebihan.

Bagi bayi yang lahir cukup bulan, juandis dianggap berpanjangan apabila kekuningan berlanjutan sehingga melebihi 14 hari dan bagi bayi pramatang adalah 21 hari

Juandis yang berpanjangan ni tidak berbahaya pada bayi selagi ibu tidak mengambil ubat-ubatan tradisional. 


Tips yang boleh dibuat untuk mengelak atau merawat kekuningan pada bayi:

1. Menyusukan bayi dari awal dengan kerap - Kolostrum akan bertindak sebagai laksatif dan kekerapan membuang najis akan merendahkan tahap bilirubin. 

2. Elakkan mengambil air tambahan - Hanya dua peratus bilirubin keluar melalui air kencing dan 98 peratus keluar melalui najis. Kolostrum dan susu yang mengandungi lemak akan menstimulasikan pergerakan membuang air besar. Jika bayi anda kenyang dengan air dia akan kurang menyusu.

3. Galakan bayi anda berjaga dan menyusu setiap dua jam - Jika bayi tertidur ketika menyusu badan dan membuang air besar kurang dari tiga kali sehari, cuba perah susu anda menggunakan tangan atau pam dan beri kepada bayi anda. 

4. Dedahkan kepada cahaya secara tidak terus kerana kulit bayi sensitif. Buka pakaian serta lampin dan letak di dalam bilik yang ada banyak cahaya.

Nota: Jangan dedahkan bayi anda pada cahaya matahari pagi secara terus-menerus kerana ini membahayakan bayi anda.

Sekiranya susu badan tak banyak, anda tak perlu risau Set Berpantang shaklee boleh membantu anda. Set Shaklee boleh diambil walaupun bayi ada juandis. Pengambilan vitamin bertujuan untuk memastikan tubuh ibu sentiasa sihat, bertenaga, ceria dan secara tidak langsung mampu merangsang penghasilan susu untuk si manja. 

Tetapi..

Pengambilan supplement sahaja bukan jalan pintas untuk memperbanyakkan susu ibu. 3 perkara penting yang perlu diamalkan dengan konsisten:
1. Kerap menyusukan bayi atau mengepam dengan konsisten (Petua banyakkan susu badan)
2. Pengambilan air kosong yang mencukupi setiap hari - Tidak kurang dari 3 lietr sehari
3. Makan makanan yang seimbang



* DISCLAIMER: Segala perkongsian mengenai produk dan testimoni bukanlah bertujuan untuk merawat, menyembuhkan dan menganalisa sebarang masalah kesihatan anda. Sila rujuk kepada doktor anda terlebih dahulu untuk penyakit-penyakit kritikal yang memerlukan rawatan rapi.

NEVER TRY, NEVER KNOW..

***********************************************

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:

Catherine | ID: 944001 | SMS/WhatsApp : 016-8425632
PM :
www.facebook.com/messages/NutrisiSihatCantik
Email: mynutrisisihatcantik@gmail.com

OR

Add friend di FB saya: Kate-Ryn Siena Peter Ginting

" Ingin menjana pendapatan 3-4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya. Hanya buat bisnes secara online, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke Exclusive Billionaire Group di Facebook "

No comments:

Post a Comment