❀◕ ‿ ◕❀ Selamat Datang Ke Nutrisi Sihat & Cantik ❤ Saya Catherine ❤ Shaklee Independent Distributor ID:944001 ❤ Jika anda inginkan konsultansi berkenaan masalah kesihatan anda, sila hubungi saya ❤ Nak tanya apa2 pun boleh. Saya akan membantu anda sebaiknya ❀◕ ‿ ◕❀

Monday 3 February 2014

Set Bajet Resdung/Alergi

Resdung??

Istilah Perubatan Tradisional - Ia merupakan kerengsangan hidung yang boleh menyebabkan hidung dan organ-organ lain menjadi gatal dan menimbulkan ketidakselesaan.

Istilah Saintifik - Merupakan virus kanser yang hidup di bawah lapisan kulit. Ia mengalirkan darah kotor yang menjadi punca kepada kerosakan kulit mukaVirus ini turut mengalir bersama darah yang boleh menjadi punca kepada kerosakan organ-organ tertentu dalam badan.




RESDUNG atau seduan(sinusitis) adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan penyakit atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung / hama) yang terus merebak dalam tubuh pesakit.



" Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung! Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk,debu, pemakanan, pencemaran dan sebagainya. Penyakit resdung boleh membawa MAUT!!! " 

Resdung adalah penyakit berjangkit yang berpunca dari hama DEMODEX, alahan dan bakteria. Demodex spp ada pada 97.68% orang dewasa di seluruh dunia (kajian Dr. Qu Kui Zin selama 30tahun melibatkan 905,801 orang dewasa pelbagai bangsa, umur dan pekerjaan). Demodex tidak dapat dilihat dengan mata kasar, berukuran 0.1mm-0.4mm, ada dua jenis yang hidup pada bahagian dahi, muka, kening, hidung dan kepala.


Ia hidup dalam liang atau bulu roma dan bulu mata, sgt aktif di waktu malam apabila ia keluar untuk bersenyawa dan masuk semula untuk bertelur di dalam liang roma. Putaran hidupnya selama 14 hari dan merebak melalui sentuhan, ciuman atau penyusuan bayi.

Jumlah demodex bertambah mengikut kadar usia. kulit muka menjadi gatal-gatal, rambut gugur berkelemumur, berjerawat, nafas berbau dan berpenyakit kulit.

    

Gejala Resdung

Hidung selalu tersumbat
Lender dari hidung dan tekak
Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
Gejala alahan hidung seperti bersin,gatal hidung dan sebagainya

Kemudaratan Resdung

Jangkitan nanah dikawasan sekeliling mata
Jangkitan otak
Sakit tekak yang kronik
Jangkitan tulang muka
Menerukkan keadaan lelah
Berdengkur secara kronik
Menyebabkan jangkitan telinga dan tonsil
Alahan hidung
Selsema biasa yang melarat

Sumber: http://breakingaway.com.my


Bagaimana SET RESDUNG membantu?


1. Alfalfa

  • Alfalfa mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri
  • Ianya kaya dengan sumber klorofil dan juga membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari resdung, allergy & eczema serta gegata (hives)
* Walaubagaimanapun, mereka yang menghidap SLE tidak digalakkan mengambil Alfalfa sebagai supplement mereka

2. Vitamin C

  • Bagi mereka yang menghidap allergy, sel dalam badan akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yang dipanggil "histamine". 
  • "Histamine" akan menyebabkan ruam, bersin, gatal dan juga penyakit allergy yang lain. 
  • Bagi merawatnya, "Anti-Histamine" akan digunakan sebagai rawatan asas bagi menyelesaikan masalah ini. Vitamin C bertindak sebagai anti-histamine, tanpa kita perlu mengalami side effect dari pengambilan dadah anti-histamine.
  • Vitamin C juga membantu menstabilkan pengeluaran histamine dalam tubuh badan, membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol (salur pernafasan), meningkatkan fungsi sistem pertahanan badan (immune system) dan meningkatkan penyembuhan tisu badan.
  • Bertindak meningkatkan proses penyembuhan dan antioksidan yang baik. Sangat penting untuk meningkatkan antibodi tubuh badan kita.

NEVER TRY, NEVER KNOW..

*********************************************

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:

Catherine | ID: 944001 | SMS/WhatsApp/WeChat : 016-8425632
PM : www.facebook.com/messages/NutrisiSihatCantik
Email: mynutrisisihatcantik@gmail.com

OR

Add friend di FB saya: Kate-Ryn Siena Peter Ginting

No comments:

Post a Comment