❀◕ ‿ ◕❀ Selamat Datang Ke Nutrisi Sihat & Cantik ❤ Saya Catherine ❤ Shaklee Independent Distributor ID:944001 ❤ Jika anda inginkan konsultansi berkenaan masalah kesihatan anda, sila hubungi saya ❤ Nak tanya apa2 pun boleh. Saya akan membantu anda sebaiknya ❀◕ ‿ ◕❀

Wednesday 19 March 2014

Tips Mengatasi Alahan Semasa Mengandung (morning sickness)

Apa itu Morning sickness? 
Morning sickness atau rasa mual dan muntah biasanya terjadi pada masa 3 bulan awal kehamilan (trimester pertama kehamilan).

Setiap wanita hamil akan memiliki tingkat derajat mual yang berbeda-beda, ada yang tidak terlalu merasakan apa-apa, tapi ada juga yang merasa mual dan bahkan ada yang merasa sangat mual dan muntah setiap saat sehingga memerlukan pengobatan (hiperemesis gravidarum). 

Ingat setiap wanita hamil spesial dengan karakteristik masing-masing, begitu juga anda!

Antara tips-tips untuk atasi alahan mengandung yang boleh amalkan: 


Ketahui makanan yang menjadi trigger kepada rasa loya
Anda perlu tahu makanan / minuman apa yang akan menyebabkan tekak anda menjadi loya dan kembang yang seterusnya membawa kepada aksi muntah.

Contohnya, sekiranya anda merupakan penggemar minuman berasaskan soya dan susu namun semasa mengandung, anda tidak boleh menerima rasa kedua-dua produk ini, jadi elakkan untuk ambil sebarang minuman berasaskan susu dan soya.

Makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap
Untuk anda yang sering muntah, saya sarankan untuk makan dengan kerap tetapi dalam kuantiti yang sedikit. Perut yang kosong dalam tempoh yang lama akan menyebabkan angin berkumpul dan memberikan rasa tidak selesa. Kekerapan makan akan membantu perut sentiasa berisi dengan makanan.

Mencium bau-bauan berunsurkan sitrus
Pastikan ada buah oren/limau nipis di rumah. Apabila rasa tekak loya, cium bau buah oren/limau nipis tersebut dan memberikan rasa lega.

Mengambil minuman panas / air suam / air limau
Amalkan peminuman air limau yang suam atau air masak kosong untuk melegakan tekak. Elak minum air kosong sejuk ketika perut sedang kosong tanpa makanan. Minum yang cukup untuk menghindari dehidrasi akibat muntah. Minumlah air putih, ataupun juice. Hindari minuman yang mengandung kafein dan karbonat.

Makan makanan yang tinggi karbohidrat dan protein
Makanan yang tinggi karbohidrat dan protein yang dapat untuk membantu mengatasi rasa mual anda. Banyak mengkonsumsi buah dan sayuran dan makanan yang tinggi karbohidrat seperti roti, kentang, biscuit, dll.

Di pagi hari sewaktu bangun tidur jangan langsung terburu-buru terbangun, Cubalah duduk dahulu dan baru perlahan berdiri bangun. Bila anda merasa sangat mual ketika bangun tidur pagi siapkanlah snak atau biscuit didekat tempat tidur anda, dan anda dapat memakannya dahulu sebelum anda mencoba untuk berdiri.

Percayalah Morning sickness atau mual muntah pada kehamilan awal ini akan segera berlalu tanpa anda sadari dan ini akan menjadi salah satu pengalaman menarik selama kehamilan anda---bayangkan saja tentang si kecil yang akan segera hadir membawa sejuta kebahagian.:)

Anda juga boleh cuba SET MORNING SICKNESS SHAKLEE..

  
B-Complex
  • Membantu mengurangkan masalah keletihan dan kelesuan
  • Mengurangkan sakit kepala, migraine, tekanan, kemurungan dan insomnia
  • Mengurangkan risiko kecacatan otak bayi dlm kandungan (asid folik)
  • Mencegah anemia
  • Mengurangkan muntah-muntah atau mabuk
  • Meredakan senggugut (PMS)

ESP (Soy Protein Isolate Powder)
  • Beri tenaga segera dan boleh bertahan lama. 
  • Sesuai utk ibu hamil yang hilang tenaga, kelesuan disebabkan alahan semasa kehamilan

Peppermint Ginger Plus 
  • Memberikan kelegaan kepada perut yang sebu dan rasa loya.
  • Kombinasi 4 herba yang sangat membantu dlm mencegah dan mengatasi masalah loya, gastric, mabuk laut , sendawa dan penghadaman.
  • Pudina - Membantu melegakan kesakitan pedih ulu hati, muntah dan mabuk
  • Halia - Halia merangsang rembesan enzim slavia utk pencernaan makanan, melegakan ketidakselesaan perut, loya dan mual ketika mengandung
  • Pokok adas - Dimakan selepas makan utk menghilangkan kembung perut. Ia membantu melegakan sakit perut.
  • Cekur manis - Melegakan masalah pencernaan, member peredaran tenaga dlm badan dan lembut pada perut

Selain itu, anda boleh add on beberapa vitamin bagi ibu hamil yang alami morning sickness:

Chewable Vita-C Plus
Vitamin ni mempunyai rasa masam-masam manis dan saiz tablet yang kecil. Bagi mereka yang suka makan asam masin semasa hamil, adalah lebih baik anda mengambil Chewable Vita-C  berbanding dengan asam masin yang sebenarnya kurang berkhasiat. Chewable Vita-C yang juga memberikan rasa masam sebagai ganti asam masin.

Performance Drink
Anda boleh menambil Performance Drink sepanjang hari untuk pastikan badan tidak hilang air yang keterlaluan. Untuk ibu-ibu mengandung yang all day muntah-muntah, badan kita akan hilang air melalui muntah dan menyebabkan kita jadi sangat lesu. Sangat sedap diminum bancuh dengan air oren sunquick.

* DISCLAIMER: Segala perkongsian mengenai produk dan testimoni bukanlah bertujuan untuk merawat, menyembuhkan dan menganalisa sebarang masalah kesihatan anda. Sekiranya anda ada masalah kesihatan, mohon berjumpa dengan doktor bertauliah.

NEVER TRY, NEVER KNOW..

***********************************************

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:

Catherine | ID: 944001 | SMS/WhatsApp : 016-8425632 PM : www.facebook.com/messages/NutrisiSihatCantik
Email: mynutrisisihatcantik@gmail.com

OR

Add friend di FB saya: Kate-Ryn Siena Peter Ginting

No comments:

Post a Comment